Case study: Qualtrics | Zdrowe miejsce dla zdrowej kultury organizacyjnej

Nowa siedziba Qualtrics, to miejsce, w którym stereotyp biura jako szarego miejsca pracy zostaje zburzony. Unikalne wnętrze łączy nowoczesny industrialny klimat, odpowiadający dynamicznej kulturze firmy, z akcentami zaczerpniętymi z lokalnej krakowskiej kultury miejskiej.

Biuro Qualtrics zostało stworzone tak, aby zapewnić pracownikom optymalne warunki do efektywnej pracy, zachowując jednocześnie nieformalną atmosferę, która ułatwia bezpośrednią współpracę i budowanie relacji.

Kontekst Klienta

Firma Qualtrics specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanych rozwiązań z obszaru analityki biznesowej i zarządzania doświadczeniem klienta i pracowników. Nowe biuro zlokalizowane jest w budynku High5ive w Krakowie i obejmuje 3 piętra, o łącznej powierzchni około 5500 mkw. Architektki Colliers Define, Agnieszka Ulatowska i Paulina Palmowska, były odpowiedzialne za opracowanie koncepcji aranżacji wnętrza oraz nadzór architektoniczny.

Od pomysłów do kształtów

Układ funkcjonalny, opracowany wspólnie z zespołem Qualtrics, oparty jest o koncepcję dwóch typów stref – przestrzeni do pracyprzestrzeni budujących poczucie wspólnoty. Należą do nich między innymi przestronne kuchnie i różnorodne miejsca służące relaksowi lub nieformalnym interakcjom.

Możliwość skupienia podczas wykonywania zadań indywidualnych zapewniają przestronne i starannie wygłuszone strefy open space, z którymi sąsiadują bezpośrednio różnej wielkości sale spotkań. Współpracy, kreatywności i wymianie informacji sprzyja bogata paleta przestrzeni dodatkowych. Wśród nich na uwagę zasługują między innymi tematyczne przestrzenie socjalne i kuchnie ulokowane na każdym z pięter:

 

  • Coffee Roasters – największa ze stref socjalnych, urządzona w surowym, industrialnym klimacie kawiarni. Oprócz dostępu do różnego rodzaju jakościowych kaw i ekspresów, pracownicy mogą codziennie skorzystać z obiadów zapewnianych przez firmę cateringową. Raz w miesiącu organizowane są tutaj duże firmowe eventy.
  • Arcade Kitchen – miejsce, stworzone z myślą o rozrywce i integracji pracowników. Aranżacja nawiązuje do kolorowego i dynamicznego klimatu arcade pubu, z neonami, automatami do gier, strefą do planszówek, Playstation, piłkarzykami czy tenisem stołowym. Pracownicy chętnie spędzają tu czas nawet po pracy – umawiają się na planszówki albo wpadają w weekend z dziećmi, aby pokazać im biuro.
  • Streetfood Kitchen – inspirowana kulturą jadłodajni ulicznych. Zabudowa kuchenna nawiązuje do streetfoodowych kontenerów, a różnorodne strefy, w których można spożyć posiłek ubarwione są świetlnymi girlandami i elementami dekoracyjnymi z palet.

Możliwość oderwania się od pracy i zmianę scenerii zapewniają miejsca takie jak „Botanical Garden”, który cieszy się dużym uznaniem wśród pracowników. Jest to oaza spokoju, pełna zieleni, ciepłego, relaksującego oświetlenia i przytulnych materiałów. Dodatkowe możliwości relaksu zapewniają fotele do masażu i miękkie meble rozlokowane w różnych częściach biura.

W biurze znalazło się również sporo stref sprzyjających aktywności fizycznej. Są to między innymi: siłownia, w której projektowanie pracownicy mocno się zaangażowali, popularna wśród użytkowników sala do jogi oraz ścianka wspinaczkowa wzbogacona dodatkowo strefą z drążkami, na których można porozciągać się i wyprostować kręgosłup.

Paulina Palmowska Architect, Colliers Define

Charakterystyczna dla firmy atmosfera swobody i zabawy jest widoczna na każdym piętrze już w strefie wejścia. Zamiast tradycyjnych rozwiązań typu recepcja, zaprojektowano w nich przestrzenie specjalne, takie jak wspomniany wyżej skatepark czy ogród botaniczny.

Poruszanie się po biurze ułatwia wewnętrzna klatka schodowa, która łączy trzy kondygnacje w jedną spójną całość, wprowadzając jednocześnie wyrazisty graficzny akcent, podkreślający surowy charakter biura.

Industrialny klimat przełamany jest charakterystycznymi, kolorowymi elementami zaczerpniętymi wprost z młodzieżowej kultury ulicznej. Tożsamość i charakter marki Qualtrics podkreślają elementy graficzne i dekoracyjne współtworzone przez pracowników firmy. Przykładem jednego z nich jest mural, w sposób symboliczny i zabawny przedstawiający miasta, w których znajdują się siedziby firmy. Z elementami brandingowymi płynnie łączą się detale nawiązujące do uroków Krakowa. Lokalne akcenty wzmacniają poczucie przynależności i sprawiają, że każdy może poczuć się tu jak w domu.

Agnieszka Ulatowska Senior Architect, Colliers Define

Nowa rzeczywistość

Nowe biuro to połączenie zdrowej kultury pracy, o którą szczególnie dba Qualtrics, z przemyślanymi i dostosowanymi do potrzeb użytkowników rozwiązaniami przestrzennymi. W wyniku współpracy architektów i pracowników powstała przestrzeń o wyjątkowo spójnym charakterze, a pracownicy aktywnie korzystają z oferowanych w niej udogodnień.

Więcej