Case study: Emerson | Biuro na miarę (pracownika)
Projekt koncepcyjny, który został zaakceptowany jeszcze przed wyborem finalnej lokalizacji. Przystosowanie wypracowanego designu do wymogów nowego budynku. Oto kulisy realizacji nowego środowiska pracy dla Emerson.
Do głównych założeń aranżacji nowego środowiska pracy Emerson należało wdrożenie transparentnego układu open space, adaptacja biura do modelu pracy hybrydowej i stworzenie różnorodnej przestrzeni, zharmonizowanej ze specyfiką pracy użytkowników.
Wyzwania projektu:
- Dopasowanie konceptu aranżacji do nowej lokalizacji budynkowej
- Wykreowanie stref pracy dostosowanych do charakteru pracy inżynierów
- Ponowne wykorzystanie elementów aranżacji z poprzedniego biura
Kontekst biznesowy
Emerson to światowy lider w dziedzinie inżynierii i technologii. Organizacja została założona w Stanach Zjednoczonych w 1890 roku i obecnie zatrudnia w Polsce ponad 800 osób. Warszawskie biuro Emerson znajduje się na Mokotowie, w budynku Konstruktorska Business Center na powierzchni 3700 mkw.
Po decyzji o przeprowadzce i rozbudowaniu swojej polskiej siedziby organizacja potrzebowała nowoczesnej przestrzeni, dopasowanej do charakterystyki pracy wysoko wyspecjalizowanych inżynierów. Klientowi zależało na tym, aby biuro było przystosowane do hybrydowego modelu pracy, a jego rozkład miał wyprowadzić użytkowników z gabinetów i sprzyjać pielęgnowaniu relacji międzyludzkich. Nowa aranżacja miała również uwzględnić zutylizowane elementy z poprzedniej powierzchni biura.
Proces projektowy
Eksperci Colliers przeprowadzili dla firmy Emerson cały proces przeprowadzki, włącznie z wyborem siedziby. Dział Powierzchni Biurowych był wsparciem dla Klienta na każdym z etapów negocjacji warunków komercyjnych i umowy najmu.
Zespół reprezentacji najemcy z Colliers wspierał Emerson w podjęciu najbardziej optymalnej decyzji, również w kontekście kolejnych etapów przeprowadzki. Zależało nam na tym, aby Klient był zadowolony z efektu, a płynne przejście do współpracy z zespołem architektów zagwarantowało spójność całego procesu.
Architektki platformy Colliers Define, Klaudia Manowska i Eliza Henger, wypracowały koncepcję designu, a następnie w procesie wykonawczym odpowiadały za nadzór architektoniczny.
Proces koncepcyjny rozpoczął się od poznania i zdefiniowania potrzeb każdego z działów. Wyodrębniony został jeden główny, wspólny mianownik – open space musiał być zaprojektowany w taki sposób, aby pracownicy, którzy do tej pory funkcjonowali w wieloosobowych pokojach, czuli się w tej przestrzeni komfortowo. Jednak w dużej mierze potrzeby różniły się w zależności od charakteru pracy poszczególnych zespołów, co musiało zostać przełożone na nową aranżację.
W Emerson pracują inżynierowie, osoby, które mają do czynienia z dokumentacją techniczną, a nawet elementami konstrukcyjnymi. Przestrzeń, w której pracują musiała być szyta na ich miarę. Na przykład, musieliśmy wziąć pod uwagę fakt, że posiadają dużo sprzętu, a co za tym idzie, potrzebują większych biurek. Z kolei dla innych zespołów ten aspekt był drugorzędny, ale zależało im na posiadaniu powierzchni, która współgra z częstotliwością i ilością osób uczestniczących w spotkaniach.
W warsztatach wypracowywania założeń projektu uczestniczyli również pracownicy firmy Emerson. Jedną z ich propozycji designu było stworzenie reprezentatywnej strefy wejściowej, która pełni funkcję zarówno showroomu, jak i lobby dla gości oraz uczestników szkoleń.
Projekt został zaakceptowany jeszcze zanim została podjęta decyzja w sprawie budynku, w którym obecnie znajduje się siedziba. W związku z tym, konieczne było dopasowanie początkowo wypracowanej aranżacji do nowej lokalizacji i jej wymogów powierzchniowych.
Układ funkcjonalny
Po zdefiniowaniu wartości marki Emerson oraz określeniu potrzeb przestrzennych, powstała koncepcja transparentnego układu, który w umiejętny sposób łączy kameralne stanowiska typu open space z salkami do spotkań ad-hoc o różnej wielkości. Dzięki temu zachowana jest równowaga między wyciszonymi miejscami do zadań wymagających skupienia, a przestrzeniami, które sprzyjają współpracy. W biurze znajdują się także dodatkowe powierzchnie, takie jak wydzielone strefy chillout.
Wspólna kuchnia zlokalizowana przy tarasie w połączeniu z jadalnią stały się sercem firmy. Każdy może tam popracować, zjeść lunch z innymi pracownikami lub w spokoju wypić kawę. Jest to także miejsce, w którym organizowane są firmowe imprezy. Korelując z kulturą organizacji, wpływa to na budowanie nieformalnych relacji oraz umożliwia interakcję osób z zespołów niepracujących ze sobą na co dzień.
Design i space branding
Układ funkcjonalny otulony jest industrialnym wystrojem – dużą ilością szkła, spokojnych szarości i betonu, który nawiązuje do technicznego charakteru działalności marki. Odpowiadając na oczekiwania Klienta, a przede wszystkim na czysto ludzkie potrzeby interakcji z mniej syntetycznym otoczeniem, duży nacisk został położony na naturalne elementy, takie jak żywe rośliny oraz przemyślany dostęp do światła słonecznego przy stanowiskach pracy. To część strategii wellbeingowej, która idzie w parze z komfortem użytkowników przestrzeni.
Założenia estetycznego wydźwięku biura miały prezentować wnętrze jako przemysłową mekkę, wprost komunikujące naturę organizacji. Jednocześnie aranżacja miała podkreślać priorytetowe traktowanie potrzeb użytkowników powierzchni, czyli eksponować kulturę employee-first, która charakteryzuje Emerson.
Pracownicy Emerson odegrali ważną rolę w całym procesie – to oni zaproponowali nazwy salek, które trzeba było jedynie uporządkować i ujednolicić. Na tej podstawie powstał także space branding, który ożywia industrialne wnętrze za pomocą graficznych detali i poprawia komunikację oraz codzienne korzystanie z przestrzeni.
Nowa przestrzeń, nowa jakość pracy
Nowa siedziba Emerson spełnia najwyższe standardy estetyczne, sprzyja integracji i poprawia samopoczucie pracowników. Z uwagi na wykorzystanie elementów poprzedniej aranżacji w dużo mniejszym stopniu negatywnie oddziałuje na środowisko.
Najlepszym potwierdzeniem tego, że nowe środowisko pracy firmy działa, jest kontynuacja współpracy. W ramach przedłużenia tej samej koncepcji designu na inne lokalizacje, Klient ponownie zaangażował zespół Colliers Define w rozbudowę kolejnych przestrzeni.