Case study: PepsiCo | Perfekcyjna przestrzeń do pracy i do zdjęcia

Zrozumienie różnorodnych potrzeb przy tworzeniu przestrzeni biurowej przeznaczonej w większości dla przyszłych pracowników dopiero powstającej struktury organizacyjnej – to fundament projektu krakowskiego biura dla amerykańskiego giganta branży FMCG.

Nasi konsultanci i projektanci dostali wyzwanie aranżacji środowiska pracy w biurze PepsiCo. Głównymi założeniami designu było stworzenie funkcjonalnej i designerskiej powierzchni, która będzie w pełni oddawać ducha firmy oraz podkreślenie międzynarodowego charakteru PepsiCo zbudowanego na zasadach DEI (diversity, equity and inclusion).

Cele projektu:

  • Zaaranżowanie biura, które będzie przyciągać talenty oraz zachęcać pracowników do pojawiania się w nim
  • Zaplanowanie funkcjonalności i rozwiązań odpowiadających pracy w hybrydowym modelu
  • Przekazanie energicznego stylu i wartości, jakie reprezentują marki PepsiCo

Kontekst Klienta

PepsiCo to jeden z największych producentów oraz sprzedawców produktów spożywczych i napojów bezalkoholowych na świecie. Firma zgłosiła się do Colliers Define w związku z powołaniem nowej struktury organizacyjnej. Nowa przestrzeń miała stanowić atrakcyjne narzędzie promujące firmę i wspierające proces rekrutacji oraz wprowadzać nowych pracowników w świat PepsiCo.

W momencie rozpoczęcia prac koncepcyjnych nad nowym biurem firma zatrudniała niecałe 100 osób, a dziś pracuje tam 800 pracowników. Z myślą o docelowej liczbie specjaliści Colliers Define przystąpili do aranżacji 5000 mkw. rozmieszczonych na trzech, połączonych ze sobą piętrach, zlokalizowanych w krakowskim biurowcu Brain Park.

Proces strategiczny

Nasz zespół konsultantów strategii środowiska pracy musiał zmierzyć się ze zrozumieniem różnorodnych potrzeb pracowników przy tworzeniu przestrzeni biurowej, które uznaje się dziś za punkt wyjściowy w tworzeniu koncepcji nowego biura, zwłaszcza, jeśli ma ono spełniać założenia pracy w modelu hybrydowym. W tym projekcie było to kluczowe wyzwanie, bo nowa siedziba przeznaczona jest w większości dla przyszłych pracowników dopiero powstającej struktury organizacyjnej, których preferencji nie znamy.

Współpraca uwzględniała także złożony proces zarządzania zmianą w organizacji Klienta. Zespół Colliers Define przygotował materiały informacyjne, takie jak m.in. newslettery, przewodnik po biurze, żeby wszystkich odpowiednio przygotować na zmiany i zapoznać z koncepcją nowej przestrzeni. Opracowana została spójna oprawa graficzna i hasło przewodnie „Be Beyond, Be PepsiCo”, by wyróżnić komunikację dotyczącą nowego biura. Do współpracy zaproszono też ambasadorów projektu – osoby reprezentujące zespoły i dbające o to, by był dobry przepływ informacji pomiędzy grupą projektową, a pracownikami.

Od pomysłów do kształtów

Biuro, którym pracownik chce się pochwalić to najlepsza rekomendacja dla samej przestrzeni, jak i firmy, w której pracuje. To dlatego powstało Instagrammable Office, czyli „fotogeniczne” wnętrze zachęcające do robienia sobie w biurze zdjęć i publikowania ich w sieci.

 

Jako że gros pracowników PepsiCo stanowią przedstawiciele pokolenia Z, dla których obecność w social mediach to codzienność, musiało być nowocześnie i designersko, a jednocześnie komfortowo i funkcjonalnie. Wśród elementów wystroju znalazły się: tzw. insta box, czyli przestrzeń, w której można zrobić sobie zdjęcie w otoczeniu kolorowych grafik i oświetlenia, idealne do selfie lustro z neonem Pepsi-Cola, inspirowany motywami firmowymi mural oraz przestrzeń rekreacyjna z huśtawką i dużym logo Pepsi w stylu vintage.

Paulina Palmowska Architect, Colliers Define

Architekci Colliers Define wspólnie z PepsiCo opracowali rozwiązania, które wspierają nowe zasady pracy przyjęte i promowane w  firmie pod parasolowym hasłem „work that works”. W praktyce oznacza to, że w nowym biurze PepsiCo postawiono na liczne przestrzenie do pracy wspólnej, które jednocześnie zapewniają komfort pracy w zaciszu niczym podczas „home office”. Stworzono np. strefy, które pozwalają wykonywać pracę w preferowany sposób bez rezygnacji z tak ważnej i oczekiwanej po powrocie do biura integracji ze współpracownikami.

Sercem biura są zlokalizowane na trzech piętrach reprezentacyjne strefy socjalne połączone wewnętrznymi schodami, które również pełnią funkcję integracyjną poprzez skrócenie do minimum odległości i dystansu między poszczególnymi działami czy zespołami. Stworzenie takich przestrzeni było ważne w projekcie biura firmy, która dynamicznie rozwija się i buduje nową strukturę. Potrzebne były miejsce wspierające integrację nowych pracowników, pomagające im poczuć się częścią społeczności PepsiCo.

Motywy kolorystyczne poszczególnych pięter zostały zainspirowane flagowymi produktami PepsiCo – niebieski odpowiada Pepsi, zielony nawiązuje do 7up, zaś pomarańczowy to ukłon w stronę Cheetos.

Wyraziste kolory to tylko jedna z cech biura, która bazuje na różnorodnym brandingu poszczególnych marek PepsiCo. Zastosowaliśmy także tapety z grafikami, z których każda łączy elementy charakterystyczne dla danego brandu ze sztuką, która nawiązuje do lokalizacji biura w Krakowie. Elementy typowe dla miasta uwzględnione zostały w licznych grafikach w open space oraz stały się motywem przewodnim największych sal konferencyjnych.

Magdalena Jaszczuk Graphic Designer, Colliers Define

Projekt społecznie odpowiedzialny

Nowa przestrzeń PepsiCo w Krakowie to nie tylko ekspresyjne i klimatyczne wnętrza. To również ukłon projektantów i firmy w stronę odpowiedzialnych rozwiązań. Większość mebli stanowiących wyposażenie biura to produkty polskich marek, co pozwoliło istotnie ograniczyć ślad węglowy, unikając transportu zza granicy, przy okazji wspierając lokalnych producentów. Zostały rozlokowanee w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystywać światło naturalne.

Inne ekologiczne rozwiązania zastosowane w nowym biurze PepsiCo to:

  • system czujników ruchu pozwalający zaoszczędzić energię,
  • podnoszące higienę i bezpieczeństwo bezdotykowe wyposażenie toalet,
  • materiały wykończeniowe pochodzące z recyklingu,
  • stosowanie nalewaków z napojami PepsiCo zamiast korzystania z tych pakowanych w jednorazowe puszki.

Idea DEI (diversity, equity and inclusion) została przestawiona m.in. poprzez różnorodność postaci prezentowanych na grafikach w przestrzeni biura oraz w anglojęzycznej komunikacji przestrzennej. Z myślą o różnorodnych potrzebach pracowników PepsiCo planuje także wprowadzić rozwiązania architektoniczne ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami, m.in. oznaczenia biurowe pisane alfabetem Braille’a.

Jako odpowiedzialny pracodawca firma dba również o well-being swoich pracowników, zapewniając nie tylko różnorodne, komfortowe przestrzenie do pracy, ale także aranżując miejsca do odpoczynku. Zapewniliśmy je za sprawą gęsto rozmieszczonych w biurze roślin i zaplanowanego z rozmysłem… braku podłączeń do prądu. W wydzielonej strefie relaksu celowo nie ma gniazdek ani żadnych elementów brandingowych, po to, by czas tutaj spędzany został przeznaczony na aktywności inne niż praca.

Agnieszka Ulatowska Senior Architect, Colliers Define

Nowa rzeczywistość

Nowa siedziba PepsiCo to funkcjonalna i designerska przestrzeń do pracy oraz do zdjęć, obrazująca energiczny charakter firmy, który jest nowatorsko połączony z symboliką Krakowa. To biuro dostosowane do hybrydowego modelu pracy, które przyciąga talenty i zachęca pracowników do przebywania w nim.

Więcej