Case study: Prisjakt | Otwarta i rodzinna przestrzeń pracy

Zmiana nastawienia do koncepcji otwartego biura i stworzenie przyjaznego klimatu odpowiadającego rodzinnej atmosferze organizacji – to transformacja siedziby Prisjakt.

Integracja dwóch biur w osobnych budynkach w jednej, wspólnej przestrzeni i wdrożenie komfortowego i transparentnego układu open space – takie były główne założenia rearanżacji środowiska pracy w biurze Prisjakt.

Cele projektu:

  • Połączenie dwóch zróżnicowanych powierzchni biurowych
  • Wprowadzenie koncepcji otwartego biura i zredukowanie uprzedzeń spowodowanych poprzednimi doświadczeniami
  • Aranżacja życzliwego środowiska pracy, które współgra z kulturą organizacji

Kontekst klienta

Prisjakt to szwedzka firma zajmująca się zawodową pomocą konsumentom w podejmowaniu mądrych decyzji zakupowych. Organizacja została założona w 2002 roku i obecnie prowadzi działalność w 5 europejskich miastach. Krakowska siedziba Prisjakt obejmuje powierzchnię 1242 metrów kwadratowych i znajduje się w budynku Aquarius.

Ich miejsce pracy ma wyjątkowy, niezobowiązujący charakter – nie obowiązuje dresscode, pracownicy chodzą po biurze w kapciach, zespołowo pieką ciasta i integrują się podczas gier. Klient oczekiwał od projektantów, że projekt biura będzie odzwierciedlać priorytet budowania poczucia społeczności wśród pracowników oraz podtrzymywania nieformalnej, domowej atmosfery.

Problem, z którym zmagała się organizacja polegał na podziale przestrzeni biurowej na dwie odrębne placówki w osobnych budynkach. Pierwotnie jedno biuro funkcjonowało w układzie korytarzowo-gabinetowym, a drugie było zaaranżowane jako open space, ale brakowało w nim ludzkiego komponentu – było pozbawione podziałów i przestrzeni dodatkowych, które urozmaicają otoczenie.

Wyzwania

Nasz zespół musiał zmierzyć się z zachowawczym nastawieniem pracowników do koncepcji otwartego biura, które było wynikiem poprzednich doświadczeń. Osoby wykonujące swój zawód w zamkniętym układzie biurowym obawiali się koncepcji open space, a pozostałych martwiła perspektywa powtórzenia błędów poprzedniej aranżacji.

Osoby z „zamkniętego biura” – o układzie gabinetowo-korytarzowym – obawiały się porzucenia pokoi, natomiast ci, którzy wcześniej pracowali w open space, kojarzyli ten typ aranżacji z hałasem.

Agnieszka Ulatowska Senior Architect, Colliers Define

Zadaniem architektek z Colliers Define, Pauliny Palmowskiej i Agnieszki Ulatowskiej, było zaprezentowanie takiego rozwiązania, które pogodzi różne potrzeby i style pracy oraz wykreuje klimat zgodny z kulturą firmy.

Proces strategiczno-projektowy

Wytyczne do nowego projektu tworzyliśmy wspólnie z klientem. Nasz zespół konsultantów strategii środowiska pracy przeprowadził proces poznawania i stopniowego definiowania potrzeb użytkowników przestrzeni, który obejmował badania ankietowe, wywiady z przedstawicielami zespołów oraz warsztaty z pracownikami i kadrą menedżerską.

Przeprowadzamy klienta przez całość inwestycji, zaczynając od określania potrzeb i priorytetów, poprzez projektowanie przestrzeni, aż po generalne wykonawstwo. Mamy ku temu odpowiednie zasoby i kompetencje.

Dorota Osiecka Partner w Colliers, Dyrektor Colliers Define

Zorganizowaliśmy również spotkanie z grupą projektową firmy, podczas którego zasugerowaliśmy zastosowanie narracyjnego space brandingu. Nasi rozmówcy optymistycznie zareagowali na ten pomysł, ale wystąpili z propozycją, aby fundamentem komunikacji wizualnej było przekazanie autentycznych wartości kultury firmowej i społeczności ludzi. W ten sposób otoczenie miało sprzyjać pielęgnowaniu tych wzorców.

Dostosowując się do wymagań klienta, korzystając z wytycznych strategii środowiska pracy architektki Colliers Define wypracowały podstawowe założenia aranżacji.

Rozwiązania przestrzenne

Kluczowym założeniem był podział układu funkcjonalnego na strefę socjalną i strefę pracy indywidualnej. Nasz zespół zaproponował kameralne strefy open space – oddzielone od korytarza, który meandruje po przestrzeni i tworzy układ przytulnych zakątków.

Stanowiska pracy ulokowano od strony, gdzie panuje cisza i jest widok na zieleń, z kolei miejsca spotkań usytuowane są w pobliżu ulicy.

Osobliwością biura, w porównaniu  do tradycyjnych standardów, jest brak recepcji. Wynika to z wewnętrznego charakteru współpracy – do siedziby nie przychodzą zewnętrzni klienci. W zamian za to, przy strefie wejściowej znajduje się skupisko salek dla gości oraz pokoi kreatywnych przeznaczonych do pracy w grupach.

Kolejnym pomysłem było wykorzystanie dużego stołu jako centralny element kuchni – i tym samym centralny element życia społecznego biura. Miało to jednoczyć ludzi oraz zachęcać do spotkań i wspólnego gotowania.

Obok kuchni usytuowany jest game room – pomieszczenia są odgrodzone, ale strefy łączą się, co przyczynia się do pielęgnowania relacji międzyludzkich. Z kuchnią sąsiaduje również taras – w każdej chwili można wyjść na zewnątrz.

Taras łączy się z kuchnią. Obok jest strefa chillout – pomieszczenie połączone z pokojem matki i dziecka, z którego celowo nie ma wyjścia na zewnątrz, żeby nie generować hałasu. W strefie kreatywnej znajdują się miękkie siedziska, stoły projektowe i tablice suchościeralne, dedykowane dla całego zespołu.

Paulina Palmowska Architect, Colliers Define

Design i storytelling

W krakowskiej siedzibie Prisjakt zaproponowaliśmy również brand storytelling, który sformułowany był w oparciu o dwa elementy. Po pierwsze, osoby odpowiedzialne za space branding przemycali w nim ludzika IO, czyli brand hero firmy Prisjakt.

Drugą składową był motyw filmowy – kinematografia jest ważnym aspektem kultury organizacji, dlatego klientowi zależało na tym, aby był to motyw przewodni. Architektki zinterpretowały to jako uproszenia, niedosłowności, a graficy przekształcili tę koncepcję w jakościowy projekt.

Podstawą aranżacji był jasny, skandynawski design, nawiązujący do biofilicznego trendu. Estetyka opierała się na zastosowaniu dużej ilości drewna oraz podkreśleniu naturalności i przytulności, którą zbalansowaliśmy akcentami intensywniejszych barw, zainspirowanymi brandbookiem. Pojawiło się także wiele elementów zieleni. Dzięki temu wnętrze odbierane jest jako przyjazne oraz otwarte na ludzi.

Nowa rzeczywistość

Nowo zaaranżowana przestrzeń pozwala zorganizować burzę mózgów, skupić się na indywidualnych zadaniach, udzielać towarzyszko lub po prostu się zrelaksować – w zależności od aktualnych potrzeb. Finalna realizacja oddaje najważniejsze aspekty kultury i atmosfery organizacji – jest zachowana równowaga między integracją, a troską o dobre samopoczucie i osobistą przestrzeń każdego z pracowników.

Więcej