Case study: Ecco | Skandynawski minimalizm
Skandynawski design, naturalne materiały wysokiej jakości oraz aranżacja, która tworzy warunki do efektywnej pracy indywidualnej, współpracy i komunikacji. To kluczowe założenia projektu biura Ecco zrealizowanego przez Colliers Define.
Eksperci Colliers Define odpowiadali za projekt wystroju wnętrza, dokumentację techniczną i nadzór nad realizacją, a dział Reprezentacji Najemcy Colliers wspierał klienta w procesie transakcyjnym, w tym w negocjacji warunków umowy najmu.
Początek historii
Ecco to duński producent obuwia. Firma została założona w 1963 roku i posiada ponad 3000 sklepów na całym świecie. Dynamiczny rozwój biznesu w Polsce zaowocował decyzją o przeprowadzce do nowej siedziby, która zapewni komfortowe warunki większej liczbie pracowników. Nowe biuro o powierzchni 800 mkw. powstało w budynku Business Garden III na warszawskich Włochach.
Proces
Kluczowym wyzwaniem w tym projekcie było stworzenie przestrzeni dostosowanej do specyfiki stylów pracy dominujących w firmie. Model hybrydowy, przyjęty przez Ecco, zakłada przewagę pracy z biura. Jest to podyktowane przede wszystkim potrzebą bezpośredniej współpracy pomiędzy członkami zespołu, którzy wykonując zadania indywidualne, na bieżąco konsultują się pomiędzy sobą. Podstawą aranżacji stały się zatem strefy zespołów, w których indywidualne stanowiska pracy sąsiadują bezpośrednio z przestrzeniami dodatkowymi takimi jak focus roomy i małe sale spotkań.
Dużą zmianą dla pracowników była rezygnacja z gabinetów i zamkniętych pokojów wieloosobowych na rzecz zróżnicowanej aranżacji na planie otwartym. Pozwala ona zapewnić większą elastyczność i adaptowalność przestrzeni, co dla dynamicznie rosnącej firmy było jednym z priorytetów.
Od pomysłów do kształtów
Strefowanie biura podyktowane jest logiką wymiany informacji i współpracy w organizacji. Układ sąsiedztw odzwierciedla charakter pracy zespołów – te pracujące w ciszy zlokalizowane są obok siebie, podobnie z tymi, których styl pracy wymaga intensywnej wymiany informacji. W pobliżu stref pracy znalazły się również gabinety i focus roomy, które umożliwiają pracę w skupieniu. Sale konferencyjne wyposażone są w systemy AV dostosowane do hybrydowego modelu pracy. Dzięki temu osoby wykonujące swoje obowiązki zdalnie mogą komfortowo uczestniczyć w spotkaniach.
Oprócz zapewnienia warunków do efektywnej pracy, ważnym celem projektu było wykorzystanie biura do budowania wizerunku firmy. Koncepcja wystroju wnętrza powstawała w ścisłej współpracy z lokalnym zespołem oraz osobami odpowiedzialnymi za globalny brand Ecco. To od nich wyszła propozycja wykorzystania naturalnej skóry, zastosowanie ograniczonej palety kolorów i minimalistycznych mebli oraz dodatków.
W strefie wejścia silnym akcent wizerunkowy tworzy projektowana na zamówienie lada recepcyjna. Wykonana z najwyższej jakości skóry naturalnej, w której starannie wytłoczony jest logotyp Ecco, symbolizuje kunszt i luksus, które charakteryzują markę.
We wnętrzu dominuje skandynawski minimalizm, nawiązujący do historii i tradycji Ecco. Istotnym aspektem projektu było wykorzystanie elementów z poprzedniej siedziby, pozwalające podkreślić zaangażowanie Ecco na rzecz zrównoważonego rozwoju. Naturalne materiały, drewno, minimalistyczne meble i artefakty związane z działalnością firmy budują nastrój i charakter przestrzeni. Przez wnętrze przeplata się charakterystyczna dla marki gama kolorów przełamana wyrazistymi, skórzanymi akcentami. Tożsamość przestrzeni nadają subtelne detale inspirowane aranżacjami biur Ecco z całego świata – szewskie kopyta, które są prostym, lecz wyrazistym nawiązaniem do branży.
Nowa rzeczywistość
Nowe biuro to efektywna i przyjazna przestrzeń, która sprzyjając bezpośredniej współpracy, zachęca pracowników do częstszej obecności. Służy również jako narzędzie budowania wizerunku pracodawcy, pozwalające przyciągać talenty.